ترش کردن و سوزش معده

(Heart Burn)

در بارداری

ترش کردن و سوزش معده در بارداری

ترش کردن و سوزش معده در بارداری

 

ترش کردن و سوزش معده در بارداری:

یک رخداد معمول در اواخر باردارى است و معمولاً در شب ها روى مى دهد.

بازگشت اسید معده به مرى موجب سوزش انتهاى مرى مى شود. و به دلیل این که قسمت انتهایى مرى در نزدیک قلب است، از این حس سوزش به عنوان (سوزش قلب) یاد مى شود.و این سوزش ربطى به قلب و یا کار آن ندارد.

در بیشتر موارد، این مسئله به دلیل بزرگ شدن رحم و فشار آن بر روده ها و معده و نیز شل شدن اسفنکتر مرى و بازگشت محتویات معده به داخل مرى ایجادشده و باعث احساس سوزش مى شود.

این عارضه با خوردن غذاى زیاد و تشکیل گاز شدت مى یابد.

توصیه هاى تغذیه اى هنگام ترش کردن و سوزش سر دل: 

* غذا در وعده هاى کوچک و متعدد (هر ۲ تا ۳ ساعت) مصرف شود.

* به جاى استفاده از مواد غذایى سرخ کرده، از غذاهاى آب پز و بخار پز و یا کبابى استفاده کنید.

* غذا به آرامى و در محیطى با آرامش میل شود.

* از خوردن غذاهاى حجیم قبل از خواب اجتناب شود.

* از نوشیدن آب و مایعات در حین غذا  و یا بلافاصله پس از اتمام غذا خوددارى شود.

    آب و مایعات را مى توان یک تا دو ساعت پس از صرف غذا مصرف نمود.

* بعد از صرف غذا کمى پیاده روى کنید.

* رژیم غذایى باید پُرپروتئین و بدون قند هاى ساده باشد.

  مواد غذایى پروتئینى ترشح گاسترین را تحریک کرده و فشار اسفنکتر تحتانى مرى را افزایش مى دهند؛

   اما مواد غذایى حاوى قند هاى ساده ترشح انسولین را تحریک مى کنند و باعث کاهش فشاراسفنکتر تحتانى مرى مى شوند.

* رژیم غذایى باید کم چرب و حاوى مقادیر کمى از غذاهاى سرخ شده، سس هاى خامه دار، آبگوشت هاى چرب غلیظ، گوشت هاى پرچرب، شیرینى ها و مغزها باشد.

* از غذاهاى ادویه دار، به خصوص ادویه تند کمتر استفاده کنید.

   هر چه غذا ادویه کمتر و طعم ملایم ترى داشته باشد، ترشح اسید معده را کمتر تحریک مى کند.

* مصرف غذاهاى کاهش دهنده فشار اسفنکتر تحتانى مرى، نظیر نعناع، پیاز، سیر، چاشنى ها، شکلات، قهوه، چاى، نوشابه هاى گازدار و سایر نوشیدنى هاى حاوى کافئین را قطع کرده

   و به جاى آن آب بنوشید.

  در صورت مصرف چاى، از چاى پررنگ اجتناب کرده، و بجاى آن از چاى کم رنگ حداکثر دو تا سه فنجان در روز استفاده کنید.

* غذاهاى مایع مثل آش و سوپ مصرف نکنید.

بعد از صرف غذا یا آشامیدن، از دراز کشیدن یا خم شدن به جلو پرهیز کنید.

* در هنگام استراحت زیر سر را بالاتر از سطح بدن قرار دهید

*  از دراز کشیدن یک تا دو ساعت بعد از خوردن یا آشامیدن به ویژه قبل از خواب و بلافاصله بعد از غذا اجتناب کنید.

 

در صورتى که با رعایت همه اصول فوق، سوزش سر دل هم چنان ادامه داشت.مى توان با نظر ماما یا پزشک از آنتى اسیدها استفاده کرد.

 

 

 منبع: راهنمای جامع تغذیه مادران باردار و شیرده؛ وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

<