تهوع و استفراغ

در بارداری

تهوع و استفراغ در بارداری

 

تهوع و استفراغ در بارداری:

شیوع این عارضه بین ۵۰ تا ۷۰ درصد است و اغلب در سه ماهه اول باردارى رخ مى دهد و تا هفته ۱۶ باردارى بهبود مى یابد.

 

توصیه های تغذیه ای هنگام تهوع و استفراغ بارداری:
* معده را خالى نگه ندارید اما در عین حال از پرى و سنگینی معده هم خوددارى کنید.

* مقدار غذاى کمتر در هر وعده مصرف کنید.

* افزایش تعداد وعده هاى غذایى که ممکن است برحسب تحمل مادر تا ۹ وعده در روز هم برسد.

* استفاده از کربوهیدراتهاى زود هضم و مصرف پروتئین مفید است.

بیسکویت یا نان خشک قبل از برخاستن از رختخواب مصرف کرده و پس از ۱۵ دقیقه از رختخواب برخاسته و صبحانه سبک و زود هضم بخورید.

* از مصرف همزمان غذا و مایعات خوددارى کنید.

* از خوردن غذاهاى پر ادویه، سرخ شده، نفاخ، حجیم و دیر هضم اجتناب نمایید.

* از آنجایى که غذاها و مایعات سرد بیش از نوع گرم آنها قابل تحمل مى باشند از غذاهاى سرد با دماى یخچال استفاده شود و نیز از غذاهایی که بوى محرک دارند اجتناب کنید.

* در صورت مصرف مایعات و غذا های سرد با دماى یخچال مراقب آلودگیهاى میکروبى باشید.

* در زمان آشپزى، پنجره آشپزخانه را باز بگذارید تا بوى شدید و تند غذا آزار دهنده نباشد و در صورت عدم تحمل توصیه می شود غذا بوسیله سایر افراد خانواده تهیه گردد.

* در صورت بروز ناراحتى معده همراه با تهوع نیز مى توانید یک تکه نان یا بیسکویت مصرف کنید.

* به آرامى غذا بخورید.

* به مدت طولانى گرسنه نمانید.

* از رایحه هاى آزار دهنده و بوى تند برخى غذاهاو سایر بوهاى آزاردهنده اجتناب کنید.

* در تهوع و استفراغ شدید حمایت روانى مادر توسط اطرافیان خصوصا همسر خانم باردار توصیه می شود.

* مواد غذایى حاوى کربوهیدرات پیچیده نظیر نان برشته، بیسکویت نمکى (کراکر)، نان خشک یا نان سوخارى مصرف کنید.

* در صورتیکه تهوع استفراغ بارداری خفیف باشد ویتامین b6 می تواند موجب کاهش علائم شود.

 

منبع: راهنمای جامع تغذیه مادران باردار و شیرده؛ وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

<