راهنمای استفاده از سایت تغذیه در بارداری

 راهنمای استفاده از سایت تغذیه در بارداری

این وب سایت در حال حاضر برای مادران باردار بالای ۱۹ سال، تک قلو و بدون داشتن سابقه بیماری خاص٬ در دسترس  است.

برای استفاده از امکانات پایش وزن گیری و دریافت رژیم غذایی در هر هفته بارداری، ابتدا  باید در سایت ثبت نام نموده و عضو شوید. (ثبت نام در این سایت بدون محدودیت و کاملا رایگان می باشد)

ورود اطلاعات درخواستی در صفحه ثبت نام الزامی است. سعی کنید در ورود اطلاعات قد و وزن قبل از بارداری خود، دقت لازم را به عمل آورید.

وزن پیش از باردارى مهم ترین شاخص جهت تعیین نمایه توده بدنى مادر است. و حداکثر مى توان وزن تا سه ماه قبل از باردارى را به عنوان وزن پیش از باردارى ملاک عمل قرار داد؛ به شرط این که مادر در طى این سه ماهه تغییرات وزنى واضحى (بیش از حالت معمول) نداشته باشد.

پایش وزن گیری:

خانم باردار میتواند با انتخاب  هفته بارداری خود  در صفحه خانه وب سایت  به صفحه پایش وزن گیری وارد شود.

پایش وزن گیری از هفته سیزده بارداری به بعد انجام می گیرد (قبل از هفته سیزده (سه ماهه اول بارداری) خانم باردار تنها بین نیم تا ۲ کیلوگرم افزایش وزن خواهد داشت)

جهت اطلاع از نحوه استفاده صحیح  ترازو در بارداری و وزن کشی صحیح، به اینجا مراجعه کنید.

پایش وزن گیری در این سایت کاملا هوشمند و با توجه به وضعیت تغذیه ای خانم باردار (کم وزن، متوسط، اضافه وزن و چاق) و همچنین بر  اساس نمودار های استاندارد وزارت بهداشت انجام می شود.

بعد از ورود اطلاعات خواسته شده ( وزن کنونی و وزن هفته ماقبل)، سیستم عدد داده شده را در نمودار وزن گیری،  چک کرده در صورتی که وزن گیری کمتر از حد توصیه شده (زیر خط نموارد) و یا بیشتر از حد توصیه شده (بالای خط نمودار) باشد آن را اعلام و توصیه های تغذیه ای مناسب در جهت وزن گیری مطلوب را ارائه می دهد.

رژیم غذایی روزانه:

کالری روزانه مورد نیاز خانم باردار بر اساس فرمول های استاندارد تغذیه (با توجه به وضعیت تغذیه ای و ماه بارداری) محاسبه و اعلام می گردد.

بعد از انتخاب هفته بارداری و مشاهده وضعیت وزن گیری، کالری روزانه مورد نیاز خانم باردار و همچنین رژیم غذایی پیشنهادی ارائه می گردد.

در این رژیم غذایی مشخص شده است که  هر خانم باردار در هر روز از هر گروه غذایی (پنج گروه اصلی مواد غذایی به اضافه گروه مکمل های دارویی دوران بارداری) چند واحد باید مصرف کند.

با توجه به این که کاربران سایت از اقشار مختلف جامعه (با شرایط اقتصادی، جغرافیایی و سلیقه غذایی منحصر به فرد) هستند. سیستم منوی غذایی ثابت ارائه نمیدهد. و به جا ی آن تعداد واحد مورد نیازکاربر را در هر گروه غذایی اعلام میکند  تا خانم باردار بتواند با توجه به کالری محاسبه شده توسط سیستم و  به دلخواه خویش مواد غذایی خود را انتخاب کند.

از آنجایی که کاربر ممکن است از اطلاعات تغذیه ای کافی برخوردار نباشد. در جدول واحد های غذایی، معادل هر واحد غذایی نیز مشخص شده است. (مثلا با انتخاب گروه غذایی میوه جات مقدار معادل هر واحد میوه  نیز قابل مشاهده است)

همچنین با کمک جدول برنامه  غذایی پیشنهاد شده در یک روز، میتوانید در نحوه تقسیم کردن واحد های غذایی در یک روز آشنا شوید.

به زودی دستور های آشپزی  مقوی و مناسب دوران بارداری نیز در سایت گنجانده خواهد شد.

 

لطفا با ارائه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازنده خود در  منوی ارتباط با ما، در جهت بهبود و گسترش  این سایت ما را یاری فرمایید.

 

 

<
error: لطفا کپی نکنید !!